RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Jumaat, 22 Jun 2012

CERITA SALAM (KISAH 1)


Aminah merupakan seorang yang taat beragama, boleh dikatakan mujahidah sejati juga walaupun terkadang tak lari dari melakukan kesilapan. Nama pun manusia. Beliau bekerja di sebuah syarikat swasta di ibu kota.

Suatu hari beliau mendapat satu jemputan untuk meraikan hari lahir bosnya yang diadakan di sebuah kelab. Dalam masa yang juga beliau perlu menghadirkan diri untuk menyambut kedatangan seorang pak menteri atas tujuan menandatangani perjanjian usahasama dengan sebuah syarikat luar negara.

Jadinya beraturlah akan Aminah bersama teman-teman sepejabat untuk menyambut kedatangan pak menteri ini. Dalam hati beliau rasa serba tak kena kerana beliau bukan pernah menyambut kedatangan pak menteri. Lalu beliau menyorok sedikit di belakang penyelianya seakan buat-buat tak berapa nampak kelibatnya.

Namun apakan daya, kudratnya selemah-lemah iman manusia biasa. Pak menteri tu Nampak dan terus menghulurkan tangan untuk bersalam walaupun dalam hati terasa berat, dihulurkan jua tangannya. Bersalah bukan kepalang beliau rasakan.

Persoalannya:

1- Apakah Aminah yang bersalah?

2- Atau pun pak menteri tu memang gatal suka pegang tangan perempuan?

3- Apakah tiada kesedaran dalam diri akan hal-hal agama?

Inilah kesannya bila nilai-nilai agama disempadankan…