RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Selasa, 18 September 2012

CARA DUDUK RASULULLAH S.A.W

1) Duduk Bersila.
cara-muhammad.com
~ Duduk ini dilakukan dengan cara menyilangkan kedua kaki yang berada dalam posisi rebah dan terlipat, sehingga persilangannya ada di antara kedua betis. 
~ Rasulullah SAW pernah duduk bersila dari setelah selesai sholat subuh, hingga terbit matahari;

2) Duduk Qurfasha.
cara-muhammad.com
~ Duduk ini dilakukan dengan cara melipat lutut dan menegakkannya sehingga kedua telapak kaki menjejak lantai.
~ Kemudian kedua tangan merangkul kedua lutut tersebut. Namun, cara duduk seperti ini dilarang Rasulullah SAW dilakukan ketika mendengarkan khutbah Jum’at (sanad hadistnya Hasan).

3) Duduk Bertinggung.
cara-muhammad.com
~ Duduk ini dilakukan seperti berjongkok dengan seluruh telapak kaki menjejak lantai, bahagian punggung(maaf) tidak menyentuh lantai.
~ Rasulullah SAW pernah duduk bertinggung ketika sedang makan kurma.

4) Duduk Iftirasy.
oediku.wordpress.com
~ Duduk ini sama dengan duduk antara dua sujud mahupun sujud ketika tahiyatul awal dalam sholat.

5) Duduk Tawarruk.


anaktokimam.blogspot.com
~ Duduk ini sama dengan duduk ketika tahiyatul akhir dalam sholat.

Dalam banyak-banyak jenis duduk ni, ada 2 jenis duduk yang agak-agak berlainan dengan yang Rasulullah S.A.W ajar pada kita.

1 - Duduk Berlunjur


brainy-faida.blogspot.com

~ Duduk semacam ini boleh dilakukan bila berseorangan sambil menonton tv atau merehatkan badan. Cuma yang menjadi masalah ialah bila ada keramaian atau majlis dan tempat tertentu yang menjadi laluan utama adalah dilarang.

.: Pernah sekali saya ditegur oleh ustaz, ketika tu umur saya dalam lingkungan 10 tahun yang mana saya menghadirkan diri pada majlis khatam al-Quran di kampung. Mungkin dah lama sangat berada dalam surau yang penuh dengan pendengar bacaan, para pengkhatam dan orang kampung yang datang. Hampir penuh jugalah surau tersebut. Jadi saya pun melunjurkan kaki kononnya legalah kelenguhan bersila. Tak sampai seminit, ustaz dari sekolah saya yang tengah bagi ceramah buat contoh yang saya berlunjur kaki di khalayak ramai. Apa lagi depan Tok Guru. Langsung kene jeling dengan beliau. Malunya....

2 - Duduk Cacang / Cace

~ Duduk semacam ini memang pelik. Rasanya duduk yang macam ini jarang dan tak pernah dibuat orang. Hanya sekitar negeri Terengganu dan Kelantan sahaja yang biasa kita dengar. Ia hanya diluahkan dengan kata-kata sahaja dan bukan dari segi perbuatan.

.: Cacang atau Cace bermaksud "berdiri".