RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Isnin, 24 September 2012

DOA UNTUK FASIH BERBICARA

Surah at-Toha : 25 ~ 28
Assalamualaikum...

Maaflah jika sebelum atau selepas saya mengirim ke blog ini ada yang terasa hati. Tapi apa yang saya keluarkan itu hanya untuk menyampai dan menasihati diri sendiri dan orang ramai.

Kali ini suka saya bercerita mengenai ayat dalam gambar di atas yang dipetik dari Surah Toha. Ayat di atas selalu kita baca terutama ketika di zaman persekolahan sebelum memulakan kelas. Betulkan? Cuma apa yang nak dijelaskan di sini ialah mengenai rentetan cerita di sebalik turunnya ayat dan surah ini.

Kisah yang pertama adalah dari Umar al-Khattab (x nk letak saidina kerana sebelum beliau memeluk Islam) yang telah menampar dan memukul adik iparnya. Jadi adik beliau yang telah memeluk Islam (antara yang terawal) itu memberikan ayat-ayat dari Surah At-Toha kepada abangnya Umar. Apabila beliau baca ayat ke-14, langsung beliau hendak berjumpa dengan Rasulullah S.A.W untuk memeluk Islam.

Kisah yang kedua pula ialah mengenai Nabi Musa A.S yang mendapat mukjizat daripada Allah iaitu tongkat yang boleh bertukar menjadi ular. Allah telah berfirman dalam ayat ke 17 ~ 28 yang mana pada ketika itu Nabi Musa telah men'trial' tongkat tersebut. Lalu kemudiannya baginda diarahkan untuk menemui Firaun.

Selain tu, ayat ini seterusnya dijadikan doa setiap hari untuk pergi interview dan ini saya petik dari beberapa bloggers yang mengatakan "sesuai untuk anak-anak yang pelat" http://fadzilahmamat.com/parenting-tips/doa-untuk-fasih-berbicara/. Boleh la untuk anak saya yang tak boleh nak sebut huruf 'S' dan anak-anak lain. 

Selamat beramal...

Tiada ulasan: