RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Rabu, 30 Mei 2012

Al-Kisah Musuh Ketat Negara 1


D
ayak memang terkenal di kalangan rakan-rakan ini. Tak sesukar mana bagi Dayak mendapatkan bekalan untuk kawasannya. Sudah dikenali oleh tokan-tokan ganja sekitar Pusat Bandaraya ini. Kalau Sentul putus, Setapak ada. Setapak habis, Chow Kit ada. Terdesak sangat, kaki lima pun jadilah. Di kaki lima sekitar Pusat Bandaraya ini bersepah taik-taik dadah yang membekalkan daun ganja secara kecil-kecilan. 


Kelebihan Dayak adalah dia tidak berniaga seperti tokan-tokan kaki lima. Tokan kaki lima ini cepat panas. Lebih mudah pihak berkuasa mengesan kegiatan mereka. Dayak hanya akan menjual kecil-kecilan kepada teman rapatnya sahaja yang tahu di mana tersimpannya bekalan paket-paket ganja milik Dayak. Ini kerana Dayak tidak menyimpan di tangan. Ianya dibungkus didalam plastik besar  dengan sengaja di tutup dengan daun-daun kering disimpan dalam pasu bunga di depan rumah Dayak. Kawasan depan rumah Dayak redup dan terlindung dari pandangan orang ramai. terdapat satu pangkin di situ di kelilingi oleh pasu-pasu bunga dan pokok bunga kertas yang tumbuh merimbun.

Amri sedang merayau-rayau sekitar taman perumahannya. 'Mencari teman, bukannya mudah, kalau tak tahu cara bertanya, kau, akan tenggelam....' lagu Alleycats. Nyanyi Amri dalam hati ketika menunggang motosikal. Sengaja dia tak gunakan telefon bimbit kerana Kurang lebih 10 meter di depan dia dapat melihat sesusuk tubuh yang baru keluar dari kedai runcit. Langsung Amri menerjah ke arah tubuh tadi dan membrek motosikalnya hingga mengeluarkan bunyi yang boleh mengejutkan sesiapa yang mendengar. 

Kaget Dayak melihat gelagat kawannya. Rasa nak tampar-tampar je muka kawannya itu. Tapi melihatkan keadaan orang ramai, terbantut niatnya.

Amri           :Dayak, aku nak angkat 10.
Dayak        :Kau nak kecik ke besar?
Amri           :Besar.
Dayak        :Banyak duit kau?
Amri           :Orang kirim.
Dayak        :Nanti aku bagi. Jumpa tempat biasa. Motor kau hala jalan keluar. 
Amri           :OK. Enjin nak matikan ker?
Dayak        :Suka hati kau lah.

Amri terus berlalu menuju ke tempat yang dijanjikan. Apabila sampai, motosikalnya diparkir atas rumput tepi jalan. Kemudian dia mengubah kedudukan motosikalnya ke arah jalan besar dan mematikan enjin. Tapi dia masih tertanya-tanya kenapa mesti menghalakan motosikalnya ke arah jalan keluar? Walaupun enjin dimatikan tetapi kedudukan gearnya pada 1 supaya senang. Dengan suis tangan gear berapa pun boleh hidup. Yang paling penting start terus jalan.

Sementara itu, Dayak bergegas menuju ke port simpanan ganjanya. Ada beberapa perkara yang perlu dilakukan. Ada permintaan dari kawasan setempat yang perlu didahulukan. Rakannya di Sentul sudah kehabisan stok dan ditempah suku ‘K’ untuk bekalan sementara. Amri pula nak seratus. Dia perlu bekerja keras kerana untuk memotong ganja mampat memerlukan kederat yang kuat juga.

Hampir setengah jam juga Dayak memotong ganja mampat kepada ketulan-ketulan kecil. Dah la berpeluh, bertekak pula dengan Amri yang lama menunggu tepi tiang jejantas. Duduk tersandar seketika kerana penat menekan pisau yang menyebabkan hampir luka tangannya. Dia merasakan perlu menukar tempat simpanannya kerana suasana di situ tidak berangin. Memang sengaja dibiarkan begitu kerana jika berangin, mudah orang mengesan bau ganja yang macam durian. Sekilas Dayak mencapai ketulan-ketulan tadi dan dibungkus ke dalam plastik yang disiap khas serta diseal kemas supaya tidak ada lubang angin yang boleh memasuki plastik itu.

Ketika Amri bersedia untuk menelefon buat kali kedua, tiba-tiba muncul pula rakannya Mail. Tempat Amri menunggu itu merupakan jalan pintas keluar masuk untuk motosikal. Mail baru sahaja menyeberangi jalan besar. Dia juga tinggal di taman perumahan seberang jalan bersama beberapa rakan yang lain.

Mail           : Apa kau buat kat sini?
Amri           : Aku tunggu kawan.
Mail           : Kawan ke Ibu?
Maksud Ibu ialah simbolik kepada kekasih.
Amri           : Kawan. Kau pun kenal.
Mail           : Ni mesti hal penting. Lama dah kau tunggu?
Amri           : Ada la setengah jam.
Mail           : Setengah jam kalu mesti sut ni....

Tak sempat Mail habiskan kata Dayak muncul dengan motosikalnya. Bergegas je gayanya menunggang motosikal dan berhenti di tepi kawan-kawannya dengan sengaja tidak mematikan enjin motosikalnya.

Amri           : Nah duit, seratus.

Tanpa sebarang kata Dayak terus mencampakkan ketulan ganja ke dalam bakul motosikal Mail. Kemudian dia terus berlalu menuju jalan besar menghala ke Sentul. 

Segala perbuatan mereka bertiga tadi telah diperhatikan oleh sepasang mata yang berada di seberang jalan. Mat Din sedang menungggu bas. Sejak dari Amri tiba di situ dia sudah dapat mengagak ada deal di situ. Bukan sekali dua dia nampak. Malah dia pun pernah melakukan perkara yang sama. Lantas dia menaiki tangga jejantas sejurus Dayak memecut laju motosikalnya.

Mail           : Sedapnya bau.
Amri           : Barang fresh. Segar dari ladang.
Mail            : Jom try?
Amri           : Ini orang punya la.
Mail            : Memang orang punya, takkan kambing kot?
Amri           : Orang pesan kat aku. aku tukang runner jer.
Mail            : Macam tak biasa pulak kau ni. Pau la sikit.
Amri           : Aku tak berani la.
Mail            : Kau takut, bagi aku buat. Dayak Selalu bagi lebih kat budak-budak kita.
Amri           : Mana kau tahu?
Mail            : Tahu la. Aku dengan Dayak dari kecik kamceng.

Terdiam Amri seketika. Memang Dayak antara yang dikenali ramai laksana tokoh politik bila berbicara. Mail pula memang pandai memujuk. Kisah mereka berdua dari zaman persekolahan selalu diceritakan.

Amri           : Kau nak kerat dengan apa?
Mail            : Aku ada pisau kecik. Memang stand-by dalam poshbag.
Amri           : SP kau ada?
Mail            : Jangan risau la. Kali kita lepak kat port baik punya.
Tiba-tiba Mat Din pula muncul.

Mat Din      : Woi...!!!

Bukan kepalang terkejut mereka berdua. 

Mat Din      : Kau orang ni buat kerja tu tengok-tengok la keliling. Nasib baik aku je nampak.
Mail            : Alamak....
Amri           : Kenapa?
Mail            : Sut kau jatuh.
Amri           : Ambil la. Bukan luak pun.

Mail pun mengambil ketulan ganja tersebut seraya memaki Mat Din.

Mail            : Lain kali bagi la salam dulu. Main sergaaah je! 
Mat Din      : OK-OK. Sori-sori.
Amri           : Tu je yang kau tau. Kau ni apa hal?
Mat Din      : Aku nak mintak tolong kau orang hantar aku pergi kerja. Aku shift malam.

Amri tersenyum.


Amri           : Kau masuk kerja pukul berapa?
Mat Din      : Pukul 8 malam.
Amri           : Mmm. Cantik. Kau ambil motosikal aku cari SP pas tu datang port.
Mat Din      : OK bos.

Mat Din pun terus meluncur laju dengan motosikal Amri.

Mail            : Jom projek.
Amri           : Jom. Aku bawak moto kau.

Bersambung la pulak......