RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Khamis, 29 November 2012

LORI GAS, MPV DAN LESEN MEMANDU

payungchenta.blogspot.com
Kisah road safety ni rasanya takkan habis kerana hari-hari kita berada di jalanraya dan banyak pula yang dapat kita lihat gelagat pemandu-pemandu. Bermacam ragam. Tak kiralah lesen penuh, lesen percubaan, lesen L, GDL dan lesen terbang. Maaf cakaplah ya, pasal lesen terbang. Ianya masih banyak dikeluarkan. Malah ia dilakukan sendiri oleh pihak-pihak yang hanya mengaut keuntungan semata-mata. Maksud saya ada permainan orang dalam juga lah.

Anda pergilah mana-mana private driving school kalau tak percaya. Mesti ada yang menawarkan pakej 'gerenti lulus' dengan syarat bayaran yang tinggi. Persoalannya:
1- Adakah anda rasa perkara ini bagus untuk pengguna jalanraya? 
2- Adakah dengan memiliki pengalaman memandu tanpa latihan asas dan ilmu pengetahuan sudah layak memandu di jalanraya? 
3- Selamatkah pemanduan mereka yang memiliki lesen terbang?
4- Adilkah bagi anda yang memiliki lesen yang sah dibuat begini?

Kita berbalik dulu kepada tajuk di atas kerana ia ada kaitan dengan lesen. Kisah ini berlaku pada pagi semalam kurang lebih jam 9.45am. Seorang makcik memiliki lesen percubaan (lesen P) yang pada saya nampak mungkin nak hantar anaknya ke suatu tempat dan mungkin dah lewat. MPV yang dipandunya dalam keadaan parking dan hendak mengundur. Memang makcik ini nampak lori membawa gas ini. Agakan  seorang wanita biasanya meleset kerana golongan ini semacam kurang pandai mengagak kelajuan sesebuah kenderaan (kepada kaum wanita, maaf cakap ya).

Dengan selambanya dia terus mengundur kenderaannya ke belakang tanpa rasa bersalah. Lori tersebut terpaksa brek mengejut supaya tak melanggar MPV makcik tu. Untuk pengetahuan semua, jika berlaku kemalangan, pemandu MPV akan dipersalahkan dahulu kerana dikatakan tidak memeriksa keaadaan sekeliling. Nasib baik pemandu lori tu bertimbang rasa.

Dua hari lepas pada waktu yang kurang setengah jam dari di atas, makcik itu juga saya perhatikan memang kelam kabut orangnya. Ini kerana dia terlupa sesuatu agaknya lah. Lepas dia menegur suaminya yang menaiki kereta lain, dari sebelah kanan jalan dia dengan agakan yang sama terus melulu masuk ke laluan kiri dengan tak sempat berhenti langsung dia memotong Bas Rapid yang sedang mengambil penumpang serta merta makcik tu bagi signal untuk membelok ke kiri. Saya kira perbuatan makcik tersebut kurang dari 10 saat. Bayangkan kereta dari belakang dan dari depan semasa dia memotong bas terpaksa brek mengejut. Terlalu penting sangatkah sampai ada orang nak mati kot urusan makcik tu sehinggakan orang lain bertimbang rasa padanya. Cuba bayangkan jika pemandu-pemandu di sekelilingnya tidak bertimbang rasa?

Moral pada cerita ini ialah "jangan kerana 2-3 saat yang terlewat jadi 2-3 jam lewat".

Berbalik kita kepada cerita lesen tadi. Bagi pemandu lori kebiasaannya setahun sekali akan memperbaharui lesen GDL mereka. Ini termasuklah medical check-up sebelum memperbaharui lesen. Selalunya mereka ini malas nak ke klinik buat pemeriksaan dan ke JPJ dan mereka akan mencari kaki yang selalu ke sana dengan memberikan sejumlah upah tertentu. Ramai yang buat macam ni. Taraf kesihatan seorang pemandu lori masih tidak selamat kerana faktor ini juga salah satu punca meningkatnya jumlah kemalangan.

Bagi pemilik Lesen D pula, mereka selalu menggunakan kesempatan atas Lesen P yang dimilikinya. Jika mereka membuat silap ketika memandu, anggapannya pada orang disekelilingnya adalah menghormati mereka kerana masih dalam percubaan. Terdapat juga pemandu yang memiliki Lesen CDL (lesen penuh) yang sengaja menampalkan Sticker P untuk alasan yang sama. Sikap inilah merupakan satu lagi penyebab jumlah kemalangan meningkat.

Soalan-soalan yang saya kemukakan di atas masih belum terjawab. 
1- Memang tidak bagus kerana golongan ini hanya tahu memandu sahaja dan Cara pemanduan yang berhemah pun belum tentu dapat dipraktikkan. 
2- Tidak layak memandu.
3- Tidak selamat dan membahayakan pengguna-pengguna jalanraya yang lain.
4- Tidak adil. Anda bertungkus lumus menghafal, membaca dan macam-macam lagi, mereka senang-senang dapat lesen memandu.

Banyak lagi nak diceritakan, tapi sampai sini dulu lah ye kerana cerita lesen memandu ini banyak cabangnya walaupun saya ni bukan anggota JPJ tapi inilah sedikit pendapat dan ilmu yang saya ada. Sekian buat sementara waktu.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I've been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my opinion, if all website owners and bloggers made good content as you did, the net will be much more useful than ever before.

Here is my blog post - breaking news

Tanpa Nama berkata...

Very nice article. I absolutely appreciate this site.
Thanks!

Also visit my blog info

Tanpa Nama berkata...

My relatives every time say that I am killing my time here at net,
except I know I am getting familiarity everyday by reading such pleasant articles.


Also visit my blog; I thought about this

Tanpa Nama berkata...

Yes! Finally someone writes about Seife.

Also visit my website ... I found it

Tanpa Nama berkata...

Thank you for sharing your info. I truly appreciate your efforts and I
am waiting for your next write ups thanks once again.

Also visit my site; read what he said

Tanpa Nama berkata...

hey there and thank you for your information ? I've certainly picked up anything new from right here.
I did however expertise several technical issues
using this site, as I experienced to reload the website many times previous to I could get it to load properly.
I had been wondering if your hosting is OK?
Not that I'm complaining, but slow loading instances times will very frequently affect your placement in google and can damage
your quality score if advertising and marketing with Adwords.

Anyway I'm adding this RSS to my e-mail and can look out for a lot more of your respective
fascinating content. Make sure you update this again soon.


Feel free to visit my homepage ... movers denver yelp

Tanpa Nama berkata...

Article writing is also a fun, if you know then you can write otherwise it is
difficult to write.

Also visit my webpage; linked here