RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Selasa, 24 April 2012

PATUT LA SENANG DAPAT TAPAK MENIAGA ... BARU TAHU

Assalamualaikum,


Maaflah yer jika pada kali ini saya bercerita sedikit hal2 politik ni. Bukan nak campur atau pandai dalam hal ini, cuma terasa sangat kesannya kat masyarakat kita hari ini. Semalam saya terbaca kat satu blog PASPB yg tajuknya "TU DIA!!! Penempatan KEMBOJA & MYANMAR di PEKAN Pahang".


Saya bukan nak sokong sangat pasal posting tu. Ini dari pengalaman saya sendiri dari Pekan ke Kuala Rompin. Saya bukan anak jati Pahang tapi disebabkan berkahwin dengan orang Pahang jadi selalulah saya ke sana.


Apa yang nak di sampaikan adalah suatu malam sebelum saya berkerja sekarang ini, saya mengganggur dan mencuba-cuba berniaga jual nasi ayam. Ada sekali tu balik ke kampung di Rompin. So malam saya akan bertugas menolong la apa-apa yang patut di kedai mertua saya sampai ke jam 2 pagi. 


Tiba-tiba pada malam minggu tu 3 buah van jenis Toyota HiAce parking kat depan kedai. Boleh dikatakan hampir 10 orang juga yang turun dari van-van tersebut. Mulanya tiada apa yang menarik sangat dengan mereka ni. Apabila saya menghampiri mereka untuk ambil order makan, terdengar perbualan dalam bahasa atau loghat yang tak pernah saya dengar sebelum macam Jawa, Aceh, Minang dan yang seangkatan dengannya. Memang luar biasa. Tapi mereka ni boleh bercakap Bahasa Melayu. Dari segi rupa pakaian pun sama macam melayu.


Selesai ambil order saya perhatikan mereka yang sibuk melayan bolasepak kat skrin besar. Dah rasa tersisih pula dan macam duduk kat negara orang pulak rasanya. Kemudian saya nekad dan bertanya kepada mereka. "berniaga kat mana?". "Esok pasar pagi kat Rompin", Jawapnya. "Awal sampai?" saya bertanya. "Kene awal bang, nanti susah nak mauk tapak," jelasnya. "Tidur sana la?" tanya lagi. Mereka angguk sahaja. 


Untuk pengetahuan saudara/i sekalian tika tu saya masih tak tahu dari mana mereka ini. Saya pernah ke pasar minggu Rompin yang panjang dan besar juga. Ramai penduduk sekitar yang yang malah dari Daerah Pekan dan Daerah Mersing yang turut serta.


Esoknya saya bertanya kepada abang ipar saya mengenai kehadiran geng Toyota HiAce. Menurut abang ipar saya mereka orang rupa-rupanya orang kemboja. Masa tu saya terfikir sesuatu dan menjadi tanda tanya dalam diri. Bermacam persoalan timbul. Antaranya:
1-Senangnya diorang ni dapat tapak meniaga? 
2-Dari mana dapat modal untuk berniaga sampai dapat beli van?


Jadinya semua soalan tadi dah terjawab semalam. 


Sumber : http://paspb2.blogspot.com/2011/09/tu-dia-penempatan-kemboja-myanmar-di.html

Tiada ulasan: