RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Khamis, 12 April 2012

PERIHAL MAKAN DENGAN TANGAN

tgokjum.blogspot.com
Makan menggunakan tangan adalah antara sunnah Nabi Muhammad S.A.W yang tika ini kurang diamalkan umat Baginda dek kerana protokol dan agenda barat. Tangan antara alat utama untuk mengambil dan menyuap makanan masuk ke mulut. Jika terdapat benda merbahaya seperti tulang ikan, tulang ayam serta lemak-lemak pada makanan, tanganlah yang akan mengasingkannya.

kesehatan.kompasiana.com
Tangan kotor tidak menjadi masalah kerana Islam menyarankan kita agar sebelum makan disunatkan  mencuci tangan terlebih dahulu. Rasulullah S.A.W mengajar kita menggunakan tangan kanan sahaja untuk menyentuh makanan. Antara kehebatan serta hikmah menggunakan tangan adalah kerana jari-jemari manusia itu mengandungi sejenis enzim yang bertindak untuk mencernakan makanan di dalam perut juga memudahkan proses penghadaman. 

Logiknya kenapa kita perlu makan dengan tangan kanan adalah kerana pada tapak tangan kanan kita tersebut terdapatnya 18 jenis enzim baik yang membantu mencerna makanan dengan cepat, disebabkan itulah kita dituntut supaya makan dengan tangan. diharuskan makan dengan sudu namun begitu lebih baik bukan kalau makan dengan tangan. Kita juga digalakkan menjilat jari-jemari selepas makan sisa makanan yang terdapat pada jari tersebut tidak dibazirkan begitu sahaja.


Sumber : http://ilike-concept.blogspot.com/2012/01/dr-mohd-fadzilah-kamsah-rahsia-tapak.html


humaixi.blogspot.com
Makan dengan tangan kiri menyerupai setan, dan sudah dimaklumi seorang muslim diharamkan untuk menyerupai orang kafir, apalagi setan. Nabi shallallahu alaihi wasallam mendoakan kejelekan kepada orang yang makan dengan tangan kirinya. Seandainya hukumnya bukan haram, tidak mungkin beliau shallallahu alaihi wasallam mendoakan kejelekan atasnya.



Perintah untuk makan dengan tangan kanan, dan hukum asal perintah adalah wajib. Bahkan dalam hadits riwayat Ahmad no. 16756 disebutkan bahwa Nabi shallallahu alaihi wasallam bersabda kepada seorang wanita:



لَا تَأْكُلِي بِشِمَالِكِ وَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى لَكِ يَمِينًا

“Janganlah kamu makan dengan tangan kirimu, padahal Allah Tabaraka wa Ta’ala telah menciptakan tangan kanan untukmu.”(Dinyatakan shahih oleh Al-Albani dalam Jilbab Al-Mar`ah Al-Muslimah no. 71)



Kenapa pula tangan kiri nombor 81?? Kerana terdapat 81 jenis enzim yang membantu menghapuskan bakteria dengan cepat, jadi sebab itulah kita membasuh selepas membuang air besar dengan tangan kiri, ini kerana untuk membunuh bakteria dengan cepat, dan juga sama ada mahu mengangkat kasut yang kotor juga menggunakan tangan kiri. ini kerana tangan kiri lebih efektif dalam membunuh bakteria dengan 81 enzim tersebut.



Maha suci Allah betapa hebatnya Allah mencipta kita!. Sebab itulah kalau orang dahulu kala mengatakan bahawa : ”kalau jumpa barang tengah jalan ambil menggunakan tangan kiri sebab tak mahu jin ikut balik ” rasionalnya sebab tangan kiri tu sebenarnya ada 81 jenis enzim yang boleh membunuh bakteria.


Sumber : http://ilike-concept.blogspot.com/2012/01/dr-mohd-fadzilah-kamsah-rahsia-tapak.html

Orang tua-tua dahulu melarang kita menyentuh makanan yang mahu disimpan dengan tangan kerana ia boleh menjadi basi.


Sumber : http://wanitasihat.com/di-sebalik-sunnah-makan-menggunakan-tangan/

Dari segi saintifiknya kebenaran jelas dengan petua tersebut kerana tangan kita mengamdungi enzim-enzim yang bertindak balas dengan enzim-enzim pada makanan tersebut.

Sekian.