RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Khamis, 13 Disember 2012

KEMALANGAN DI LEBUHRAYA DUKE JAM 8 PAGI

DUKE Highway
Hari ni lebih kurang jam 8 pagi tadi satu kemalangan berlaku antara bas dan van di lebuh raya DUKE. (dekat ngan umah aku). Boleh dikatakan puncanya laju dan blindspot. Laju!!! Mungkin kelajuannya pada 60km/j tapi impaknya kita tak boleh jangka kerana van tersebut berada di laluan tepi. Yang saya maksudkan  titik buta (blindspot) tu adalah dinding batu bata kerana sebelum sampai ke bustop tu ada selekoh. 

Tujuan pembinaan tembok tersebut supaya pemandu-pemandu yang terbabas kat selekoh ni tak masuk ke loji penapisan sisa manusia (pernah ada kes). Itulah tunjuan pembinaannya, tapi makin menambah pulak faktor titik buta ni kerana 2/3 daripada tinggi bas terlindung. Ini bermakna pandangan untuk pemandu-pemandu kereta dan van memang terlindung.

Faktor kedua adalah bas yang mengambil dan menurunkan penumpang yang mana kenderaan tersebut berada sedikit di atas laluan tepi. Kebanyakan pemandu bas yang saya nampak apabila memandu di jalan dua hala selalunya mereka akan melebihkan kenderaan mereka ke laluan sebelah dan saya tak dapat pastikan apakah tujuan sebenar atau agakan mereka pada kenderaan tersebut akan masuk longkang jika berada di laluan mereka sedangkan jalan yang mereka lalu itu lurus (keluar topik sikit).

Berbalik pada cerita tadi jika dilihat pada gambar memang kedudukan bas tersebut luar daripada tempat hentian bas. Ini memang mengganggu faktor penglihatan pemandu. Itulah serba sedikit pandangan saya dengan apa yang berlaku.

Tiada ulasan: