RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Isnin, 3 Disember 2012

SERONOKNYA JADI PENIAGA MELAYU

Gambar hiasan dari allmalaysia.info
Maaflah lari dari topik. Tapi inilah realiti yang kita semua mahu sebagai warga negara. Maunya tak, pergilah mana-mana pasar pun yang ada kat Malaysia ni, Pasar pagi, Pasar minggu pasar besar pasar borong, pasar kecik, pasar tani, pasaraya dan macam-macam pasar lagi mesti yang anda jumpa warga asing. Kalau mereka ni setakat bekerja boleh la tahan, tapi kalau dah jadi taukeh macam mana anda rasa?

Apa yang seronokmya? Hari Sabtu baru-baru ini, petang hujan lebat, kurang lebih pukul 5 petang berhenti. Kami para peniaga mula memasuki tapak meniaga dan dalam masa yang sama hujan mula renyai-renyai. Kami masih meneruskan perjuangan menyusun barang-barang niaga dan memasak mana-mana yang belum siap. Sambil berbual-bual dengan makcik sebelah tiba-tiba datang seorang pelanggan nak beli, mungkin pelanggan tetap. Saya kata pada dia, "10 minit lagi boleh?" Dia kata boleh. Lepas pasang lampu, saya terus siapkan untuk pelanggan pertama tadi, hujan makin laju, malam ni ada perlawanan bola sepak antara Indonesia vs Malaysia. Mungkin kurang la orang yang datang ke pasar malam dengan cuaca yang kurang baik.

Antara jam 6 petang  hinnga 8.30 malam ada juga pelanggan yang berduyun-duyun yang datang kerana dari siang sampai ke malam masih belum reda hujannya. Akhirnya jam 9.30 malam saya ambil langkah drastik untuk mengemas barang-barang kerana perlawanan bolasepak dah nak mula separuh masa kedua. Mana-mana yang tak habis tu niat bagi kat peniaga-peniaga lain sebagai sedekah. Mmm... tak kisahlah. Bukannya saya meniaga tak untung, cuma tak habis jer. 

Lepas dah bagi kat peniaga-peniaga lain, saya pun mengemas barang-barang saya satu persatu. Tak lama kemudian, peniaga-peniaga (sebenarnya inilah kawan-kawan yang saya ada sekarang) datang memberikan makanan dan minuman kepada saya. Dalam hati saya tak sangka mereka ini pun berniat sedekah juga. Cuma satu perkara yang saya nampak, bangsa indon. Sikit pun takde nak berbalas-balas barang makanan mereka. Bila saya ceritakan pada rakan-rakan yang bertugas SRS, baru saya dapat jawapan yang paling pahit nak diterima. Rupa-rupanya bangsa mereka ini akan membuang makanan tersebut kerana mereka tau yang di masak itu tak berapa elok nak dimakan. Bagi orang kita yang memakan mungkin rasa sedap. Jadi apabila pergi ke mana-mana pasar, perhatikan dulu peniaga tu bersih ke tidak dari segi pakaiannya dan lihat sekali alatan yang digunakan. Kalau boleh tunggu lama sikit lihat cara dia bekerja maksud saya penyediaan makanan tu macam mana. Kemudian baru beli.

Sekian...

Tiada ulasan: