RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Khamis, 6 Disember 2012

SMS SEMASA MENUNGGANG DAN MEMANDU.

tigeritem.wordpress.com
Kali ini pun lagi cerita road safety kerana cerita bab ini takkan habis selagi dunia tak kiamat. Tambah lagi negara kita antara 10 buah negara yang rekod kemalangannya tertinggi dunia. Tapi ini cerita berkenaan sms semasa menunggang dan memandu. Bila dok cerita pasal road safety ni rasa cam JPJ nye trainer lak (perasan).

Tengok pada gambar pun dah dapat bayangan macam mana keaadaan orang dok meng'SMS'kan handphone yang seolah-olah kalau tak dibalas segera mati la pulak orang di sana (ibaratnya la). Untuk pengetahuan anda sekalian, sesuatu perkara buruk yang kita lakukan itu kebiasaannya akan menjadi kebanggaan kepada setiap orang. Tak percaya? Pergilah lepak kat mamak ke mana-mana ada group sembang, cuba pasang telinga. Bukan nak jaga tepi kain orang cuma pastikan apa yang saya kata tadi tu betul ke tak.

otomotif-vivanews.blogspot.com
Pernah seorang kawan saya bercerita pasal kawannya yang suka tunggang motosikal laju sambil membalas SMS. Hebatkan? Konon. Memang dia merasakan dirinya hebat berbuat demikian, kesan pada orang lain sebenarnya golongan ini tak mengambil kira dalam soal keselamatan. 

Suka saya nak menceritakan pengalaman sendiri yang memandu sambil berSMS. Tahun 2008 saya ada menjual prepaid melalui SMS. Biasanya pelanggan akan hantar SMS kepada saya untuk membeli, ini kerana  hampir semua nombor pelanggan saya ingat. Masa tu saya dalam perjalanan pulang ke kampung di pantai timur awal pagi jam kurang lebih 2 pagi. Memang kereta jarang-jarang kerana bukan musim perayaan. Selalunya saya akan serahkan pada orang rumah saya tapi beliau tidur. Jadinya saya pun cuba buat sendiri, tanpa disedari, kereta saya dah ke tengah masuk laluan disebelah dan nasib saya baik kerana tak ada kenderaan yang lain masa tu. Serik dah lepas tu walaupun tak kena apa-apa.

Kesimpulannya di sini adalah seelok-eloknya hentikan kenderaan anda jika nak balas SMS atau nak baca atau nak menggunakan handphone. Saya amat bersetuju jika kamera AES yang dok sibuk-sibuk nak pasang dan dah pasang tu salah satu tujuannya menangkap gambar kecuaian-kecuaian pemandu atau penuggang dan bukan semata-mata perangkap had laju.

Tiada ulasan: