RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Jumaat, 21 Disember 2012

PARASIT!!! SUKA-SUKA MEMODIFIED LAGU-LAGU LAMA SAMPE ILANG FEEL.

Bila pasang je radio pasti anda akan terdengar lagu-lagu yang diporakperandakan oleh golongan artis-artis negara kita yang selalunya boleh saya katakan tumpang glamer lagu yang sememangnya sudah popular suatu ketika dahulu. Kebanyakannya adalah artis berkumpulan yang baru menubuhkan kumpulan dan dengan memporak-perandakan lagu lama kononnya sedaplah nak dengar, padahal hampeh. Satu lagi teringin nak kata diorang sememangnya takde idea langsung nak mencipta lagu baru.

Dato' AC Mizal & Stellar Band - Apo Kono Eh Jang
(Klik tajuk lagu untuk dengar)

lagu-melayu.com
Versi asal --> Mastura & Ally Noor - Apo Kono Eh Jang
(Klik tajuk lagu untuk dengar)

Selalunya artis yang ber'genre' Hip Hop la. Konon. Dah boleh rap sikit mula la merosakkan lagu orang lama. Hilang feel lagu tersebut. Selalu saya dengar lagu walaupun saya ni bukan orang Nogori, tapi lagu tersebut selalu buat saya bersemangat. Orang luar pun ada juga ambil dan gubah lagu kita tapi takde la sampai merosakkan lagu. Cuma macam tribute lagu lama dan masih ada feel. Udah-udahlah jadi perosak

Cubalah cari idea macam Edry KRU tu (contoh komposer) yang suka buat lagu popular. Walaupun lagu beliau taklah lama sangat popular tapi artis yang nyanyi lagu-lagu beliau comfirm famous kejap. Ada seorang lagi kalau dulu mamat ni glamer la jugak. Yassin ex-Brothers. Beliau ni pun boleh dikatakan hebat mencipta lagu-lagu yang berentak 'world music'. Memang world.
jomgosip.blogspot.com

lulu-pages.blogspot.com

Susah sangat ke nak buat lagu-lagu baru ni. Pada saya senang saja. Para artis kena duduk secara bersemuka dan praktis sendiri main alat muzik tu. Bukan susah pun. Perhatikan lagu Kalau Berpacaran – Suhaimi Mior Hassan, Ana Raffali & Altimet. Dengar cerita lagu tersebut cuma ambil masa beberapa jam untuk disiapkan struktur muziknya. Macamana diorang ni boleh buat?

amph-planet.blogspot.com
Kepada artis-artis baru, belajar la dari pengalaman orang-orang lama. Sebab tu lagu dari seberang senang diterima oleh masyarakat kita kerana lagu yang kita keluarkan memang dah rosak dan takde KUALITI.

P/s : Lagu-lagu yang sudah rosak dah buat. Lepas ni janganlah ditambah-tambah lagi. Buat malu Malaysia je.

Tiada ulasan: