RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Khamis, 10 Januari 2013

Al-Kisah Musuh Ketat Negara 2

Di warong Kak Melah.

Mat Din    : Bro, Ape cerita?
Shah        : Takde cerita la der...
Mat Din    : Lu cerita bro...
Shah        : Semalam gua dah cerita, hari ni lu pulak.
(Cerita adalah perkataan simbolik kepada aktiviti mengisap dadah ini. Hanya golongan ini sahaja yang memahaminya.)
Mat Din    : Gua line panas bro. Stok kering ni. Semalam kena kacau. Bersepah lari.
Shah        : Kau lepak mana semalam?
Mat Din    : Port Kubur sebelah loji.
Shah        : Amri dah pesan jangan pergi situ lagi selagi kes tak reda.
Mat Din    : Apa maksud kau kes tak reda?
Shah        : Kau tak tau ke Malek masuk dalam 2 hari lepas?

Salah seorang tokan besar telah tertangkap di Port Kubur pada waktu petang. Hampir setengah jam Malek menunggu pelanggannya yang belum tiba. Malek tidak mengenalinya. Disebabkan harga ditawarkan pelanggannya agak tinggi, langsung tak diendahkan keselamatannya. Manakala Dayak pembawa ganja mampat 1Kg juga belum sampai. Malek cuba hubungi Dayak.

Malek       : Aloo... Lu kat mana?
Dayak       : Gua tengah angkat lantai nak tutup lubang ni.
Malek       : OK. Diorang ni pun satu hal. Buang masa betul.
Dayak       : Apahal? Tak sampai lagi ke?
Malek       : Tu la sapal...
Panggilan dimatikan.

Belum pun sempat Malek menyimpan handphonenya pelanggan yang ditunggunya tiba. Dia mengecam lelaki ini kerana awal-awal lagi telah diberitahu akan penampilannya. Berseluar jeans lusuh dan berbaju T tanpa lengan. Sedang Malek bersembang dengan pelanggannya, kelibat Dayak terlihat dari jauh dengan jarak 500 meter. Tapi pergerakan motosikalnya amat perlahan. Dalam hati Malek membengkak. 

Gambar hiasan

Tika itu Malek langsung tidak menyedari akan penyamaran pelanggannya. Sekurang-kurangnya ada dua orang awam berdiri di luar kereta berdekatan mereka. Dua orang lagi anggota berada dalam kereta. Penyamaran mereka sebagai orang awam seakan berjaya. Target mereka untuk mendapatkan Malek yang sememangnya terkenal. Kekerapannya keluar masuk penjara amat merunsingkan pihak berkuasa. Dek kerana bukti yang tidak kukuh, dia dilepaskan. Setelah beberapa kali intipan dilakukan oleh mereka, akhirnya membuahkan hasil.

Keadaan sekeliling agak terkawal dengan pengawasan yang mencukupi. Lakonan sudah separuh jalan. Babak orang gila lalu adalah isyarat kepada pemberkasan Malek. Ini sedikit sebanyak mampu mengalih tumpuan Malek. Dia sememangnya cepat berang dengan orang yang mengganggu urusannya. Lalu orang gila tadi meminta sebatang rokok untuk dihisap. Dayak baru tiba. Tak sempat berhenti ganja di tangan terus dicampak. Dia segera beredar kerana menyedari keadaan tidak selamat. Di saat inilah SB-SB ini bertindak dengan memasung tangan Malek. Akhirnya Malek tertewas untuk kesekian kalinya Rakan-rakannya tidak mengetahui akan kejadian ini. Cuma Dayak sahaja.

'Celaka Dayak, dia tahu rupanya. Cis. Bedebah. Aku keluar nanti siap kau.' Bentak Malek dalam hati.

Malek pula tak di bawa terus ke balai. Ini kerana intipan para SB ini mendapati aktiviti Malek yang selalu keluar masuk di sebuah kedai. Apabila keluar, mesti menunggang motosikal dengan laju. Arah tujunya kurang dipastikan kerana mereka sering terlepas jejaknya. Jadinya Malek diheret ke kedai itu dulu. Kemudian mereka menemui 5Kg ganja mampat dalam sebuah bilik berlubang di bawah lantai. Di atas siling pula mereka menjumpai setengah kilogram lagi. Sebilah pisau atas meja untuk kerja-kerja pemotongan. Malek terdiam dan tak mampu berkata-kata.


Dayak terus memecut motosikalnya tanpa menoleh ke belakang lagi. Langsung menuju ke rumahnya dan memerap dalam bilik. Cuaknya Dayak bukan kepalang. Ini kerana semasa membelok motosikalnya tadi dia ternampak Malek sedang berbual. Tidak semena-mena dia terpandang akan sebuah kereta Proton Waja berwarna putih berjalur biru kuning. Ia diparkir lebih kurang 100 meter dari tempat Malek berbual seiring dengan kereta penduduk setempat. Dalam hatinya sudah terdetik untuk menghubungi Malek. Namun apakan daya kelibat dua orang mencurigakan dirinya memaksa dia meneruskan perjalanan. Kerana ianya memang perangkap. Langsung dia menuju ke arah Malek dan dia kaget. Lelaki itu adalah Dino.


'Apa yang Dino buat di sini. Setahunya, teman sepersekolahan itu telah berhijrah ke utara tanah air. Menurut Dino bapanya dipindahkan ke sana atas alasan kenaikan pangkat. Perkara ini berlaku selepas mereka menduduki peperiksaan SPM. Disebabkan beberapa isyarat yang dikenalpastinya tadi dia membuat kesimpulan bahawa Dino adalah seorang anggota polis. Memang dia terkejut sangat sehingga tercampak ganja yang hendak diberi kepada Malek. Malek memang tidak mengenali Dino. Dino hanya bersekolah di sini hanya setahun sahaja dan tinggal di beret polis. Memang kurang dia bergaul dengan masyarakat luar. Bapanya tegas dalam mendidik anak-anak.'

*                  *                 *

Mat Din    : Mana kau tau cerita ni?
Shah        : Dayak yang cerita kat aku.
Mat Din    : Mana kau tau kedai dia pun kena serbu?
Shah        : Jom kita lepak kat Rumah Puaka.
Mat Din    : Siapa ada kat sana?
Shah        : Kawan-kawan la.
Mat Din    : Stok takde. Takkan lepak kosong je?
Shah        : Nak tau tak kedai Malek kena serbu?
Mat Din    : Siapa yang tahu?
Shah        : Cerita kat sini nanti kau tak faham. Baik kau tanya orang yang tau.
Mat Din    : Jom. 

LAGI BERSAMBUNG...