RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Selasa, 29 Januari 2013

JANGAN DIPOLITIKKAN ISU KALIMAH ALLAH, CARI JALAN PENYELESAIANNYA KAN LEBIH BAIK


Allah S.W.T telah mengurniakan mukjizat kepada semua rasul-rasul dan diantara rasul-rasul ini terdapt 4 Rasul yang dikurniakan mukjizat yang berupa kitab. Antaranya ialah Taurat, Zabur, Injil dan Al-Quranulkariim. Namun penurunan kitab ini adalah berdasarkan waktu-waktu yang berbeza dan mengikut keadaan semasa ketika itu. Namun hanya satu sahaja kitab yang diturunkan secara berperingkat yang syumul meliputi segala aspek kehidupan, sosio-ekonomi, politik dan macam-macam lagi iaitu Al-Quranulkariim.

Bagi para penghafaz Al-Quranulkariim, mereka adalah sebaik-baik insan yang menjaga isi-isi kandungan Al-Quranulkariim kerana perkataan 'hafaz' itu bermaksud jaga. Apabila mereka ini menghafal kandungan Al-Quranulkariim secara automatiknya golongan kafir tidak mampu memperdayakan umat Islam yang ada kini kerana mereka inilah yang menyelamatkan isi kandungan daripada disalahcetak atau diubah ayatnya.


Isu kalimah Allah dalam Bible dimuatkan dalam media yang mempromosikan kitab itu atas cetakan dalam Bahasa Melayu yang mana perkataan GOD ditafsir ALLAH. Dari apa yang saya nampak, punca kepada segala kekusutan yang melanda ini adalah salah pentafsir itu sendiri. 

1) Siapa yang menterjemahkannya ke dalam bahasa ibunda kita?

2 Bukankah ada badan berwajib yang perlu melihat isi kandungan sebelum mencetak sesuatu buku?

Pada saya jika 2 soalan di atas dapat dijawab, masalah ini dapat diselesaikan dengan mudah. Tetapi masyarakat kita sendiri Islam umumnya kurang menggunakan perkataan ALLAH dan selalu menggunakan perkataan TUHAN sahaja. Malah bila sesuatu buku yang belakangnya atau dalamnya ada tertulis kalimah ALLAH pun dibiarkan atas lantai. Kita sendiri tidak hormat padaNYA macam mana kita nak ajar anak-anak kita menghormatiNYA?

Lagi satu soalan:

Adakah BIBLE itu kitab INJIL yang diturunkan kepada Nabi Isa A.S?

Jawapannya ada di sini. Klik link untuk baca.

Seraya dengan itu telah kita ketahui agama SAMAWI (langit) iaitu Yahudi, Nasrani dan Islam. Agama yang diturunkan melalui rasul dan wahyu membawa ajaran tauhid dan agama Islam. Perbezaan dari zaman Nabi Adam A.S hingga kepada Nabi Muhammad S.A.W adalah dari segi syariat dan mempunyai persamaan dari segi akidah yang diterapkan kepada umat-umatnya.

Sedikit keterangan berkenaan Agama Samawi. Klik SINI untuk baca


Rasulullah Shallallahu 'Alaihi wa Sallam bersabda: "Setiap bayi terlahir dalam keadaan fitrah (muslim muwahhid), namun kedua orang tuanyalah yang menjadikan dia Yahudi, Nashrani atau Majusi. Sebagaimana seekor hewan melahirkan anaknya dalam keadaan sempurna, adakah kamu dapati cacat padanya."

(Muttafaq 'alaih)


Sedikit keterangan berkenaan Agama MAJUSI. Klik SINI untuk baca

Kesimpulannya di sini adalah Yahudi dan Kristian yang ada kini bukanlah agama samawi yang diturunkan ALLAH. Malah tidak layak bagi mereka menggunakan perkataan ALLAH untuk terjemahan kitab mereka dalam Bahasa Melayu. Jika difahami betul-betul konsep kedua-dua agama ini sudah cukup untuk kita mengetahui akan tujuan mereka. Kepada media-media yang ada di Malaysia, faham-fahamlah ya.

Tiada ulasan: