RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Selasa, 29 Januari 2013

KESIAN BRO TAK DAPAT SOKONGAN DARI KELUARGA SEDANGKAN DIA AMAT MEMERLUKANNYA

Satu kisah yang saya rasa memang memutus suatu semangat, hati dan perasaan seseorang yang pernah buat salah kepada keluarga, adik beradik dan masyarakat secara amnya. Kisah benar ini dialami sendiri oleh seorang Bro. Saje aku panggil dia Bro dalam blog ini kerana ia ada kaitan dengan hidup aku dan ahli keluarga yang lelainnya. 

Kisah Bro ini kalu nak diceritakan memang menyampah dan malas nak cerita coz ia sama macam dalam cerita kat TV dan orang lain pun ada mengalaminya. Cuma bila rasa tak puas hati yang membuak-buak dalam hatiku ini, membuatkan ku perlu meluahkan pendapat dan pandangan. Aku mintak maaf awal-awal kalau apa yang akan aku sampaikan nanti ada menyakitkan hati sesiapa. Tapi itulah realiti yang ada pada masyarakat kita sejak azali lagi hingga kini.

I'm not perfect, but the fact is truth.

Bro sudah banyak kali keluar masuk pusat serenti akibat kekantoiannya dalam pengambilan dadah yang berbagai jenis. Lihat pada wajahnya sahaja sudah menampakkan kecengkungan pipinnya serta badan yang kurus kering macam tak cukup makan, walhal rakyat Malaysia ramai mati sebab makan. Sudah memiliki 3 orang zuriat dan seorang isteri yang saban hari terlalu banyak bersabar dengan kerenah Bro ini yang kadang-kadang suka menyusahkan dirinya selama mereka berkahwin. Namun kali ini dia terpaksa melepaskan suaminya untuk kesekian kalinya kerana Bro masih ada kes lama yang tak selesai hukumannya. Akibatnya Bro ditahan lagi untuk ke pusat serenti selama 2 tahun (2011).

Tahun 2013 menjelma yang mana pertengahan bulan Januari adalah tarikh Bro bebas dan harapannya dia takkan ditahan lagi selepas ini. Bro bertekad tak mahu lagi mengulangi kesilapan lalu. Sayu di hati tak siapa yang tahu bila mengenangkan peristiwa silam yang banyak menghantui diri. Banyak kesilapan yang perlu diperbetulkan. Banyak lagi perubahan yang ingin dilakukan demi keluarga tercinta dan untuk melihat adik beradik dapat menerima dirinya yang selama ini SAMPAH MASYARAKAT.

Bro mula melangkah ke stesen bas berdekatan kerana tak sabar nak menemui keluarganya yang sudah sekian lama ditinggalkan. Sesampainya di rumah, tiada sesiapa pun kecuali sebuah motosikal. Anak-anaknya belum lagi pulang ke rumah kerana masih berada di rumah nenek mereka. Manakala isterinya sedang bekerja. Bro terus menuju ke rumah ibunya. Di situ Bro nampak adik-adik dan abangnya sedang bersiap-siap untuk ke tempat kerja. Ada diantara mereka ini yang bekerja shift petang. Itulah reaksi mereka yang kurang senang dengan kehadiran Bro pada tengah hari itu. Bro seperti biasa buat-buat macam tak ada apa yang berlaku. Bro menuju ke dapur untuk menemui ibu tercinta dan melihat anak-anaknya sedang menikmati makan tengah hari. Terlihat akan ayahnya yang sudah pulang, menjerit keriangan mereka ini kerana lamanya kerinduan bersarang di hati.

Setelah melihat keadaan keluarganya dalam situasi yang menggembirakan Bro pun memulakan langkah seterusnya untuk mencari kerja-kerja yang boleh dilakukan dirinya. Sebagai permulaan dia ingin berbakti kepada kaum keluarganya dahulu.

Bro        :Ada tak apa-apa yang mak nak saya tolong?
Mak Bro  :Kau tolong kutip besi-besi buruk yang ada kat keliling rumah ini. Banyak mak nampak dah karat seribu. Lepas tu kau jual la.

Tanpa banyak bicara Bro pun memulakan tugas. Kebetulan pula hari itu hari cuti umum, adik-adiknya yang tinggal berjauhan ada pulang ke kampung. Jadinya Bro merasa puas hati kerana dapat bertemu semua adik-beradiknya. Selepas dia mengumpul di suatu tempat, Bro memanggil anak-anaknya untuk pulang ke rumah kerana isterinya telah balik dari kerja.

Keesokan harinya ketika sedang melepakkan diri di rumah ibunya, Bro terdengar hebohan lori membeli besi buruk. Dah selesai satu tugas. Kemudian pada petang itu Bro sedang mencari mesin rumput. Adik beradik sedang berkumpul di atas pangkin sambil menikmati minum petang. Bro terdengar butir-butir percakapan mereka mengutuk dirinya. Ada yang kata 'dia kerja mentenen, masuk shift kul 3 sampai kul 7' berserta hilai gelak ketawa kerana terhibur. Banyak lagi kata-kata mereka yang cukup pedas diperlikan kepada Bro, cuma Bro buat-buat tak dengar je.

PENULIS

P/s : 

Inilah perangai yang aku tak suka dan gemar bila adik-beradik ramai. Mulut pun jadi ramai jugak. Suka sangat jaga tepi kain orang. Mengutuk, mengata dan macam-macam lagi. Takkan dah banyak kali masuk Pusat Serenti tak reti-reti nak insaf. Kurangnya sokongan dari keluarga adalah punca kepada insan seperti Bro ini akan kembali kepada dadah durjana. Ibu dan bapanya perlu menggunakan kesempatan itu untuk mengajar dan bukan provokasi ke atas Bro yang dijadikan bahan cerita. Sampai bila pun masalah takkan selesai. Macammana Bro nak berubah. Aku nampak banyak bekas-bekas pelatih Pusat Serenti kembali kepada cerita lama mereka kerana kebanyakkannya berpunca daripada keluarga sendiri.


Tiada ulasan: