RUANGAN IKLAN UNTUK DISEWA

"

Isnin, 21 Januari 2013

PERJALANAN KE KAMPUNG BERTEMAKAN TAHUN MELAWAT TERENGGANU 2013

Sepemulangan diri ke kampung tercinta yang telah mencipta pelabagai kenangan indah sepanjang kehidupan atas urusan kerja mengundang beberapa cerita yang indah dan turut sama yang tak indah. manakan tidaknya, pelbagai masalah perlu ditempuh. Antaranya tiket bas 11pm 13/1/2013 terpaksa ditukar kerana pemandu bas tidak mahu mengambil para penumpang yang akan menaiki bas di Hentian RAPID di Greenwood dengan alasan mereka terlambat setengah jam dari jadual asal. Kami dok menunggu di situ hampir 3 jam.

Esoknya terpaksa pergi ke Hentian Putra untuk mendapatkan tiket yang ditukarkan waktu perjalanannya. Nasib baik dapat tapi kos perjalanan ku bertambah tambah kerana dari rumah ke Hentian Putra dah kene tambang teksi RM10. Kemudian sampai di KT lagi kena ambil teksi kerana bas hanya ada sampai pukul 6 petang sahaja. Bas dari KL 10.45am dan sampai KT lebih kurang 6.45pm. Lagi kene caj RM15. Namun ada tugas yang perlu diselesaikan ku teruskan jua.

Bila dah ramai yang turun kat Kuantan aku pun mengambil seat depan sekali. Maklumlah tak pernah naik SKY VIEW ni. Cam jakun sikit laa. Yang best tu cam aku sendiri yang drive cuma takde stereng jer. Memang luas pandangan.

Masa ni dah pukul 6pm. Kat dalam gambar tu adalah Pulau Kapas. Last aku pegi pun tahun 1991. Agak-agaknya lah dah banyak kemajuan kat sana.

Itulah sedikit mengenai perjalanan ke KT. Hari kedua dok wat kije ke sana ke mari. Hari ketiga sampe tengah hari jer wat kija. So lepas tu aku merayau sampe ke Seberang Takir. Mestilah naik Bot Penambang coz itulah jalan yang paling mudah, murah dan seronok.

Yang buat aku konfius ni ha jeti yang cantik dan lebih kukuh serta memudahkan pengguna dari Seberang Takir untuk ke Pasar Kedai Payang atau urusan lain di bandar. Hanya cantik di pandangan mata sahaja dan tidak digunakan langsung. Atau ia dibina dan digunapakai semasa menonton Monsun Cup.

Mereka hanya menggunakan jeti ini sahaja yang terumbang-ambing dilambung ombak. Sekali tersalah langkah jatuh dalam sungai.

Jeti Seberang Takir
Bekas tapak jeti lama bot penambang

Inilah dia Bazaar Warisan yang bukan semua peniaga menjual warisan punya barang-barang. Baju budak-budak Boboboy pun ada. TAPAK WARISAN DUNIA.

Klik SINI untuk info TAHUN MELAWAT TERENGGANU 2013

Selepas patah balik ke Bandaraya Kuala Terengganu, aku singgah kat Kedai Payang sedikit beli ole-ole untuk anak-anak dan langsung menuju ke Restoren Nurul Iman yang mana ada kenangan yang menjadi inspirasi tertubuhnya Nasi Ayam Safi.

Berselera jugak aku makan kat sini cuma rasanya nasi ayamnya dah banyak berubah. Banyak pulak menu-menu lain seperti rojak buah, mee goreng dan macam-macam lagi. Kira tak menumpu sepenuhnya pada nasi ayam sahaja.

Seterusnya aku ke Terminal Bas Baru Kuala Terengganu untuk membeli tiket pulang ke Kuala Lumpur esoknya dan terus pulang ke rumah untuk merehatkan badan kerana sakit kepala yang dok berdenyut-denyut dari semalam belum reda.

Itu dia si merah yang akan membawa ku ke Kuala Lumpur. Aku duduk di bawah pulak coz nak rasa macammana dia punya selesa seat 1 & 2. Seat boleh tahan cuma sempit sikit. Bagi orang yang berbadan besar dari aku memang tak selesa dibuatnya. Duduk di bawah ni cuma senang nak bagi tau pemandu dekat mana nak turun. Itu je kelebihannya.

Sekitar Kuala Dungun 1

Sekitar Kuala Dungun 2
Bas yang bertolak dari Kuala terengganu 9.30am akhirnya tiba di tepi rumahku dekat dengan Hiway Duke kurang lebih jam 4.45pm. Langsung aku jalan kaki 5 minit dah sampai. Aku letak barang-barang terus pegi lepak dengan member.

Kesimpulan pad perjalanan dan cerita di atas adalah banyak pengalaman yang aku dapat di sana dan dalam kesusahan sesuatu perkara itu ada kesenangan yang tak terduga yang akan kita dapat dalam sekelip mata. Jangan jadikan kesusahan itu suatu yang menyusahkan kerana ada kebaikan dalamnya yang tidak kita nampak. SEKIAN.